Geoedukacja - wyrównywanie szans edukacyjnych
Jestem geografem. Nauczycielem geografii - najczęściej wybieranego przedmiotu dodatkowego na maturze. Geografii, która uczy o problemach w relacji człowieka ze środowiskiem, o zróżnicowaniu świata przyrody, ale też świata ludzi różnych kultur, ras, religii. W czasie pandemii zacząłem tworzyć podcast geograficzny, aby wyrównać szanse edukacyjne wśród uczniów.
Podcast, którego można słuchać na spacerze, bez patrzenia w ekran. A to bardzo ważna sprawa. O kontakcie z ekranem tak mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:
"Z najnowszych badań „Nastolatki 3.0” - które właśnie opracowujemy - wynika, że ponad 65% młodych ludzi jest przed ekranem ponad sześć godzin w czasie lekcji, z czego ponad 20% osiem godzin i więcej. Do tego dochodzi spędzanie przed ekranem czasu wolnego – ponad 30% nastolatków jest 2-4 godziny przed ekranem po lekcjach, a blisko 40% cztery godziny i więcej. Daje nam to sporą grupę dzieci, które są nawet 12 godzin przed ekranem dziennie".
Podcasty GeoEdukacji to krótkie, najczęściej 10-20 minutowe omówienie zagadnień z geografii. Krótka forma i brak konieczności patrzenia w ekran pozwala łatwiej i częściej znaleźć czas na korzystanie z tej formy nauki. Podcast pozwala uruchomić kolejny zmysł (słuch) w trakcie nauki / powtarzania materiału, uczy skupienia i stanowi bardzo ważne wsparcie dla dyslektyków.
Moim celem jest nagrać w postaci podcastu cały materiał z geografii z zakresu szkoły podstawowej. Wszystkie odcinki na zawsze będą dostępne bezpłatnie, dla każdego. Obecnie gotowa jest klasa 5 i 8 szkoły podstawowej.